17 november 2009

Better sweet nostalgi


Ipren dövade både orkeslöshet, ömhet och värk, dessutom har vi varmvatten igen nu och jag har duschat! Jag brukar duscha varje morgon men imorse blev det av förklarliga skäl ingen dusch, något som gjorde att jag nu ikväll kände mig både ren och ungefär 10 kilo lättare. Ett välplacerat argument för att koka Fudge, mitt absoluta favoritjulgodis. Det sitter i sedan tandställningens dagar och är faktiskt något som Mattias, mitt i sin anti-kola och aniti-chokladperiod (behöver jag skriva vad han tyckte om tryfflarna trots att han visade entusiasm innan) ändå gillar. Det viktigaste är förstås att jag tycker att jag lagar/kokar goda ting men att han gör det är såklart ett extra plus i kanten.

Receptet delar jag mer än gärna med mig av:


3 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
50 g smör
3 msk kakao
1 mask vanillinsocker

Blanda samman allt utom vanillinsockret i kastrull. Koka upp under omrörning. Låt småkoka på medelvärme tills massan håller kulprov, ca 120 grader. Tillsätt sedan vanillinsockret och rör kraftigt tills massan tjocknat och svalnat lite. Häll upp i smörpapperform ca 15x15 cm och låt svalna. Skär i bitar och förvara i frysen - eller ät upp allt med detsamma!

Mattias har förresten en samling Tom&Jerrytidningar som Mio nu fått ärva och idag hittades ett Barbieuppslag där jag till min stora glädje hittade en av min dåtids favoriter, den mörkhåriga på bilden ovan. Så fick jag ännu en anledning att prata gott om Barbiesamlingen som finns i mina föräldrars källare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar